13. lipnja 2016.
U petak, 17. lipnja u 20 sati, Galerija SKC otvara izložbu Milana Krkača NASUMIČNI SNIMCI.
Izložba ostaje otvorena do 20.6.2016., a može se razgledati od 15-20 sati (Galerija SKC – Omladinski kulturni centar PALACH, Kružna 8).
Fotografija je očaravajući medij, prikaz stvarnosti koju, možda, kao promatrači prirode i svijeta ne bi ni zamijetili, autori fotografija izvlače na vidjelo uokviravajući onaj dio koji njima priča priču, koji je za njihovu osobnost, njihovo oko, njihovu stvarnost značajan.
Poznata američka književnica Susan Sontag lijepo je uokvirila tu misao napisavši da je fotoaparat produžena ruka fotografove svijesti, a da je bit fotografije da mijenja i proširuje predodžbe o stvarnosti i svijetu oko nas.
Specifičan oblik fotografije su snaphotovi, koji po definiciji označavaju fotografije koje su nastale bez umjetničke ili journalističke intencije, kao brzo okinute fotografije. Time one nisu manje umjetnički vrijedne, dapače, samo iskusan fotograf može uočiti motiv, iskoristiti svjetlo i napraviti kadar u trenutku i iz toga stvoriti seriju fotografija.
Izložba Milana Krkača sastoji se od fotografija nastalih upravo tako – kao snapshotovi. Odabirom fotografija stvarao je seriju koja je simbolična po više stavki. Autor je ukomponirao svoje školovanje, zanimanje, svoj cjelokupni rad kroz simbolički broj 36. Upravo od toliko fotografija se sastoji ova izložba. Taj broj je višeznačajan ovom autoru prvenstveno kao referiranje na klasični fotografski film Leica formata. Fotografije su večinom rađene u crno bijeloj tehnici, na filmovima, snažnih autorskih izričaja.
Potom, kao školovani snimatelj autor se donekle poziva i na svoj filmski background i zato izložba nudi logičan slijed: Milan pristupa slaganju serije izložaka ponajviše iz pozicije montažera.
Seriju fotografija mogli bi podijeliti na tri dijela, a možemo ih shvatiti kao autorov dnevnik kojima sa svog osobnog stajališta, a viđenih okom fotoaparata bilježi svoje osjećaje i promišljanja o uočenim predmetima, objektima i općenito svijetu oko sebe. Primijetiti ćemo da se autor otkriva na svega nekoliko fotografija i to koristeći svoju sjenu kao stav, filmski statement o onome koji stoji iza fotoaparata. Serijom fotografija, raznovrsnih prizora, koje sukladno svojim zamislima oblikuje u tri navedena dijela.
Prvi dio prema riječima samog autora obilježavaju mračniji tonovi, pa možemo reći i pomalo depresivnije atmosfere. Ovdje se susrećemo s nasumičnim prizorima naoko hladne faktografije tvorničkih dimnjaka, dizalica, zgrada ili kuća koje se tek naziru poput prazne scenografije. Ali upravo ovdje autor otkriva svoju vještinu izrezujući motive iz stvarnosti koji nas duboko dotiču, odabirom trenutka, svjetla i motiva, te ne možemo da ne zastanemo pored svake od njih. Ovdje možemo shvatiti filmski izričaj kroz fotografiju u punom smislu te riječi
Prizori iz središnjeg dijela serije mahom asociraju na putovanje. Bilo da je riječ o pticama u letu, automobilima, vlakovima. Možda bi ih najispravnije mogli protumačiti kao svojevrsnu autorovu potragu za svojim izričajem, ako ništa drugo, barem u kontekstu snapshot estetike. Ujedno i na simboličkoj razini vrlo dobro funkcioniraju i kao poveznica prvog i trećeg dijela serije.
Za treći dio autor kaže : „Treći dio je možda nekako i najintimniji dio. Smiren, ugodan oku i duši“. Za razliku od prvog dijela, ovdje prevladavaju motivi prirode koji su u čistoj suprotnosti naspram mračnih gradskih tonova i atmosfera.
Autorov izričaj je jednostavan, neposredan, bez režiranja i naknadnih vidljivih estetskih dotjerivanja. Dobra fotografija nastaje u krugu prepoznavanja motiva, autora i gledaoca, kad se stope umjetnik i njegov senzibiltet s motivom kroz oko objektiva.
Ova izložba Milana Krkača podsjeća me na blic pitanja – odgovore koji su izgovoreni bez puno razmišljanja i unutar kojih, dokazano, najbolje možete prepoznati i oslikati ljudsku dušu i karakter osobe. Upravo je to autor napravio ovdje, pred nama, kroz 36 fotografija.
Maja Marohnić, Povjesničarka umjetnosti
O autoru
Milan Krkač rođen je 1980. godine u Zagrebu. Nakon fotografskog školovanja u Školi primijenjene umjetnosti i dizajna upisuje Akademiju dramske umjetnosti, smjer filmsko i TV snimanje, gdje stječe zvanje akademskog snimatelja. Netom po završetku studija počinje raditi kao slobodni snimatelj, primarno u televizijskim produkcijama, s povremenim izletima u igrane i dokumentarne filmove. Također, još od studentskih dana, kao fotograf profesionalno djeluje u raznim fotografskim žanrovima. Član je Hrvatskog društva filmskih djelatnika.