13. studenoga 2024.
Selektorice festivala Maša Drndić i Marta Ban su najbolje svjetske studentske filmove organizirale u 9 precizno odabranih blokova koji garantiraju Bijeg u razne filmske svjetove. Pogledajte koje filmske priče krije ovogodišnji STIFF.
Zaneseni / Carried Away
U svojoj iskrenoj potrazi za smislom koja postupno klizi u kaos, filmovi programa Zaneseni hrabro preispituju ideje slobode, identiteta i snova. U estonskom animiranom filmu Čiope Ade Napiórkowski, čiope se vraćaju u svoj uklet svijet, otkrivajući da su njihovi ljudski susjedi nestali. U britanskom dokumentarcu Konobar, znanstvenik i Jenny Joea Snellinga pratimo Marca Esposita, nekada obećavajućeg znanstvenika koji sada živi kao konobar, suočavajući se s izazovima vlastitog uma. Konačno, eksperimentalni film Antitutoriel, kanadske redateljice Léonie Savard vodi nas na nadrealno putovanje samoistraživanja kroz svijet djevojke Gille koja se susreće s raznim maskama i svojim odrazom. Ovi filmovi zajedno uranjaju u složene, intimne, ali i provokativne sfere ljudskih emocija, pozivajući nas da promislimo o višestrukosti identiteta i prigrlimo snove koji oblikuju naše postojanje.
Intermezzo
Kako ispunjavamo vrijeme iščekivanja, što se zaista događa kada se ništa bitno ne zbiva? Intermezzo istražuje posebne trenutke povezanosti i introspekcije koji se neprimjetno ušuljaju u tom vremenu između. Njemački dokumentarac Jonathana Brunnera Čekanje, ne čekanje pruža kontemplativni pogled na živote pet ljudi, otkrivajući kako čekanje može biti prostor za refleksiju i trenutak prisutnosti. U francuskom igranom filmu Vruće Francka Hourliaca, neplanirani susret dvojice mladića, koji počinje kao opušteno čavrljanje na Grinderu, prerasta u neobično intimnu večer. Na kraju, igrani film Stranci u noći austrijskog redatelja Matthiasa Kreppa isprepliće tri priče u noći dočeka Nove godine 2019., istražujući složenosti ljudskih odnosa u svijetu koji je na rubu promjena.
Veliki apetititi / Big appetites
Želja da ostanemo u igri života koja svakodnevno nabija tempo kretanja, nagonski povećava naše kapacitete i apetite. Dinamičan život tržnice u dokumentarnom filmu Kvartovski sajam Ane Caroline Aliage i Vitórie Marques prikazan je u vizuri prave ulične simfonije čiji crescendo i decrescendo radnji, likova i glasova otkrivaju umjetnost u svakodnevnom, ali uhodanom mehanizmu kupovine i prodaje. Podjednako je rijetko živopisna i napeta hrana i u filmu Pod vakumom Misje Overberg u kojem chef restorana zazire od mladog i inovativnog kolege u usponu. U borbi za svaki glas, apetiti rastu i u domaćem dokumentarnom filmu Core Business Lucije Marčec u kojem studenti političkih znanosti uranjaju u sveučilišnu politiku, vježbajući uloge svojih budućih karijera. Pritom, animacija Slučaj Hervé Lune Filippini podsjeća da, u kućnom izdanju i bez maske na licu, nije svaki dan za velike pobjede.
Gropovi / Knots
Ispod zamršenih životnih okolnosti leže jednako složene istine o našim željama i motivima, koje autorice i autori bloka Gropovi minuciozno raspetljavaju i jasno prikazuju. U filmu Okus carskog mesa redateljice Sophie Shui, dirljiv prikaz svakodnevice u siromašnom tajlandskom selu donosi jednostavnu dječju perspektivu, zamagljenu postupcima odraslih koje je teško razumjeti. Vanjski šumovi Amita Chinsa unose nemir i razdor u dom naizgled običnog para, pritisnutog potrebom da na složena i goruća društvena pitanja odgovore djelima i akcijama. Dokumentarni film Đe je kruva nema gladi Katarine Lukec pronalazi svoj put kroz neobično jak osjećaj doma u napuštenim predjelima Zagore, gdje je ljudski život gotovo endemska, ali rijetko ustrajana vrsta.
Vrenje / Boiling
Ispod pažljivo namještenih društvenih maski, naše nesigurno ja ključa pod teretom tuđih očekivanja i vlastitih mogućnosti. Vrenje propituje koliko možemo podnijeti, a da ne narušimo krhku konstrukciju identiteta i tog krajnje skliskog terena kojim kročimo. Zasjede su realne, a nažalost, i očekivane. Slovenski dokumentarac Domci Jure Šterna otvara vrata jednog doma za mlade gdje otkriva kako otpisana djeca i mladi grade budućnost na poljuljanim temeljima. U jednostavnom, a krajnje dirljivom iranskom igranom filmu Školske klupe Behrouza Shamshirija ranjivi pak dječak s najljepšim željama dobiva najgori tretman, dok nas napeta poljska obiteljska drama Radost življenja Szymona Wackowskog suočava s istinom koju se bojimo izgovoriti. No, katkad, neželjen susret postaje sretan prst sudbine, kao što je to slučaj u izraelskom igranom filmu Vidimo se u kvartu Daniela Gata. U konačnici, priča o jednom prekidu u domaćem animiranom filmu Prozori s južne strane Eugena Bliankova hrabri idejom da je, u stanju vrenja i izgubljenosti, snaga naših iskustava uvijek dobar zalog za budućnost.
Dozrijevanje / Mellowing
Odrastanje pojedinca splet je najraznolikijih okolnosti, no okosnica svakog odrastanja naši su bližnji uz koje taj proces prolazimo. Pritom je svaka priča jedinstvena, kao i osoba koja je proživljava, a Dozrijevanje okuplja one koje posebno upečatljive. Animirani film Šuma Striborova Ane Despot donosi osuvremenjeno i duhovito čitanje antologijske bajke Ivane Brlić Mažuranić. Srpski igrani film Duhovi na mojim leđima Nikole Stojanovića tematizira osobnu tugu tinejdžerice Sare na sjecištu obiteljskih i socioekonomskih promjena. U domaćem dokumentarnom filmu Hvala ti majko autor Izidor Bistrović pokušava uspostaviti dijalog i razumijevanje s majkom koja je život posvetila svojoj vjeri, dok slon u sobi u istoimenom japanskom animiranom filmu Sama Kuwe traži način da to prestane biti.
Šaputanja / Whispers
Osobna priznanja lakše je izgovoriti šapatom, da ne čuje baš svatko. No upravo te tihe istine pojedinačnih iskustva imaju veliku vrijednost u kolektivnoj snazi jer, u konačnici, naše misli – i u drugima žive. I zato valja dobro naćuliti uši. U belgijskom animiranom filmu Slatkovodne pčele Emme Kanouté povratak u rodni kraj vraća meke, nježne i pažljivo sakrivane uspomene na sazrijevanje. Tiho prepuštanje neočekivanom trenutku romanse za protagonisticu tople kineske drame Umnjak Yanga Yixina donosi podjednako neočekivan epilog. Nježna dokumentarna opservacija Disfonije Maríje Camile Pulgarín i Manuele Giraldo propituje odnos kćeri i oca, suočenim s gubitkom glasa. Novi glas svom identitetu dala je baka u začudnom i duhovitom domaćem animiranom filmu na ruskom jeziku Babuška ima novog dečka Deana Hamera.
Izvan sjene / Out of the Shadow
Nasuprot prigušenih svjetla komforne zone koji pojedinca ušuškavaju u sigurno nalazi se izravna svjetlost pred kojom nema uzmaka. Izvan sjene nema stapanja, skrivanja ili potiskivanja. Koliko ćemo se izložiti? Satkan od sjena i obrisa, francuski animirani film Mačka, lisica i vuk Aurore Muller Feunge traganje pretvara u smisao putovanja. Islandski dokumentarac Ljubavne kronike Simone Hart i Jóna H. Geirfinnssona donosi portret žene koja čvrsto stoji u sjeni, u predanoj službi umjetnosti za koju već više od devedeset godina živi. U litvanskoj animaciji Plica polonica Agate Tracevič protagonistica se bori sa čvorovima u kosi i životu, a besprijekoran scenski nastup dugogodišnjih partnera poljskom filmu A Cappella Marcina Kluczykowskog dovodi se u pitanje kada jedan od dvojice poželi zajedničku vidljivost, izvan sigurne udobnosti njihova doma.
Otada / Thereafter
Ljudi i stvari putem se mijenjaju, a ideje u praksi ne žive kako smo zamislili. Kada to prihvatimo, sve ono na što putem nailazimo prihvaćamo malo lakše. Na kontemplativnom i slučajnom zajedničkom proputovanju u filmu Ako prolazim kraj Lyona Tesse Kortmulder dvoje mladih putnika stvara novo prijateljstvo, testirajući vlastite i međusobne granice. U dokumentarnom filmu U Tranzitu Lucije Brkić, Riječanka i svjetska putnica Tinka brine da migranti u njenom gradu imaju bolje uvjete i siguran tranzit, dok ni sama tu ne nalazi svoje mjesto pod suncem. Bizaran labirint birokracije otkriva se pak u izraelskom animiranom filmu Tvoje mjesto u redu Eden Grosman u nastojanju da – nakon pogrešnog proglašenja smrti – protagonistica dokaže vlastima, a i sebi, da je živa.
Svaki od ovih filmova možete pogledati, kao i svake godine – besplatno!
STIFF je sufinanciran sredstvima HAVC-a, Grada Rijeke i Primorsko-goranske županije, Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, Vijeća srpske nacionalne manjine, Srpskog narodnog vijeća i Goethe instituta Zagreb. Festival se održava u Art-kinu Croatia.